بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

cooling tower

اجزای برج خنک کننده با وظایف مختلف

اکنون به معرفی اجزای یک برج خنک کننده و ساختار و عملکرد این دستگاه می پردازیم. اما زمانی که تولید این دستگاه آغاز شد و نیاز به اختراع آن شد، باید گفت که آغاز این نوآوری در مسیر انقلاب صنعتی، در قرن نوزدهم اتفاق افتاد. از زمانی که کندانسورها به موتورهای بخار اضافه شدند و وظیفه خنک کردن موتور را بر عهده داشتند، برج های خنک کننده وجود داشتند. کم کم از قرن بیستم با سیطره برق، موتورهای برق نیروگاه های کارخانه ها از شهرها خارج شدند و فقط برج های خنک کننده هیاهوی آنها را آرام می کرد.

کندانسورها

کندانسور در فارسی به کندانسور معروف است. کندانسورها خنک کننده سیالی هستند که بخار را به مایع تبدیل می کنند و بیشتر در نیروگاه ها و اجزای برج خنک کننده به شکل پره های غول پیکر (مشابه فن) استفاده می شوند. گاهی اوقات از کندانسورها در فرآیند تولید برق استفاده می شود. پالایشگاه ها و ساختمان های اداری از این دستگاه برای خنک سازی فضاهای صنعتی بزرگ خود استفاده می کنند.

قابلیت استفاده در ابعاد بزرگ و کوچک

شاید این سوال پیش بیاید که با این حساب با آنچه در مورد عظمت اجزای برج خنک کننده گفتیم، این دستگاه تنها در ابعاد بزرگ کارخانه ها و پالایشگاه ها قابل استفاده است. اما جالب است بدانید که برج خنک کننده بسته به کاربری و سفارش می تواند ابعاد کوچک تری داشته باشد.

برج خنک کننده چیست؟

برج های خنک کننده مبدل های حرارتی هستند. به این معنی که هر مکان مورد نظر با کمک اجزای برج خنک کننده می تواند با چرخاندن آب جوش دستگاه ها و کاهش دما دمای محیط دستگاه های خود را خنک کند. در فرآیند این برج ها، آب جوش حاصل از فعالیت دستگاه ها به برج های خنک کننده منتقل می شود و برج ها این حجم آب را در تماس با هوا قرار می دهند و دمای آن را پایین می آورند و آب خنک شده را به جریان کار دستگاه ها برمی گرداند. بازسازی می شود.

اجزای برج خنک کننده

برج های خنک کننده مانند هر وسیله دیگری از اجزای مختلفی تشکیل شده اند و هر کدام از این اجزا عملکرد خاص خود را دارند. این اجزا شامل المنت کلاهک، نازل ها، موتور فن، پرکننده ها، مش، دریچه های شناور و جریان، دریچه های هوا و بدنه و ساختمان برج خنک کننده می باشد.

کلاهک عنصر

در میان اجزای برج خنک کننده، المنت کلاهک در بالای برج قرار دارد. وظیفه المنت درپوش جلوگیری از خروج بخار و قطرات آب داخل برج به دلیل چرخش زیاد آب و در واقع هدر رفتن آن است. از طرفی فشار بیش از حد هوا را از برج خارج می کند تا در حین کار باعث منفجر شدن بدنه برج نشود.

توزیع کننده

این دستگاه که مانند بدنه اصلی برج های خنک کننده صنعتی دارای شکل مخروطی بوده و در داخل برج مورد استفاده قرار می گیرد، از پلاستیک مرغوب نسوز ساخته شده و وظیفه توزیع یکنواخت آب گرم شده در داخل برج را دارد. با پایین آمدن، هم سرعت خنک شدن آب افزایش می یابد و هم حجم زیاد آب به خوبی به تمام نقاط خنک کننده برج منتقل می شود.

موتور فن

یکی دیگر از اجزای برج خنک کننده موتور فن است. این دستگاه نقش بسیار مهمی در ایمنی دستگاه دارد. موتور فن از انفجارهای احتمالی ناشی از عمل و واکنش های داخل برج خنک کننده جلوگیری می کند.

پرکننده

شاید یکی از اجزای برج خنک کننده که از طبیعت الهام گرفته شده است همین پرکننده ها باشند. آنها مانند توری در داخل کندو ساخته می شوند. آب جوش از طریق سلول های پرکننده جریان می یابد و در اثر تماس با هوای داخل برج خنک می شود. دو نوع پرکننده در برج های خنک کننده استفاده می شود. پرکننده غشایی و پرکننده اسپرینکلر.

مش

این قطعه وظیفه حفاظت را نیز بر عهده دارد. البته محافظ توری برج خنک کننده مانند دربان مانع از ورود مهمانان ناخوانده می شود. به این معنی که مش از ورود موش ها یا هر چیزی غیر از آب به داخل برج جلوگیری می کند.

دریچه هوا

دریچه هوا درست در ورودی حوض برج خنک کننده قرار دارد. این جزء برج خنک کننده از فعل و انفعالات شیمیایی مخرب در برج جلوگیری کرده و عمر برج خنک کننده را افزایش می دهد. شفافیت و عدم وجود سولفات در برج های خنک کننده وظیفه این جزء است.

بدنه و ساختمان

نمایان ترین قسمت بدنه و ساختمان برج است که از پلاستیک FRP ساخته شده است. هر آنچه در داخل برج اتفاق می افتد توسط همان بدنه و ساختمان پوشانده شده است. این قسمت مانند یک پوسته جامد از فعالیت های برج خنک کننده مراقبت می کند.

ساختار

همانطور که گفته شد، اجزای یک برج خنک کننده بسته به عملکرد آن می تواند متفاوت باشد. برج های خنک کننده را می توان از قطر 200 تا 100 متر به شکل مخروط و قطر 40 تا 80 به شکل مستطیل ساخت.

نویسنده

گروه صنعتی امگا

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *